En anställd vid Försäkringskassan skriver igen (läs först texten Del 1 av 4)

Jag riskerar att få ett tråkigt mottagande på jobbet om det blir känt att jag berättat detta för någon och informationen blir offentlig.

Jag brukar vanligtvis inte publicera de skrivandes personliga ord till mig, men har i det här fallet valt att låta det första stycket vara kvar. Detta för att de är många som skriver ungefär så, och det är viktigt att det kommer allmänheten till del att det är så här många känner, nämligen att de inte har så många att välja på att berätta för, men att de litar på mig och att jag ska skydda mina källor. Vilket jag har gjort till 100 procent i alla år.

FörsäkringskassanNär jag ser min egen organisation, läser det du har skrivit om Migrationsverket, det miggorna berättat och hör historier från vänner som jobbar inom det offentliga, är det lätt att förtvivla. Men du, och de som skriver till dig, är ljus i mörkret. Jag hoppas innerligt att fler får upp ögonen för det du skriver innan det är alldeles för sent!

Att Dan Eliasson, som verkar ha raserat Migrationsverket inifrån och ut, fick en ny myndighet att leka med, det är så tragikomiskt att jag inte ens vet vad jag skall säga. Fast det är klart, han ökade produktiviteten och det är väl det viktigaste. Även kassan har börjat med LEAN, vi får väl se vart det leder.

Och även kassan har naturligtvis en sjuk fixering kring hur många ”pinnar” man kan skrapa ihop på en dag. En så stark fixering att man redan efter tre veckor som anställd (dvs man har knappt ens kommit in genom dörren!) får en genomgång av hur ens produktion ser ut och den jämförs med de andra nya som börjat samtidigt. Glöm att lära dig de lagar som rör ditt område (som jag som är jurist tyckte var ganska viktigt) det viktiga är inte att du tillämpar dem utan att du lär dig hur kassan vill att du ska göra. Och att du gör det fort och inte behöver förstå varför du gör det.

Det känns bra att veta att du är så noga med att bevara anonymiteten. Även om jag känner att detta måste komma ut så vill jag inte bli av med mitt jobb. Det finns även andra risker, man kan få dålig eller ingen löneförhöjning när det är dags för löneförhandling och man kan inte hoppas på att få avancera om man är ”obekväm”.

Ett par exempel på vad det jag skrev om i det förra inlägget, kan leda till rent pengamässigt:

Exempel 1: En familj kommer till Sverige, mamma, pappa och två barn från ett annat land inom EU/EES. De har inget kvar i hemlandet. Eventuellt har någon av dem en anställning, men det är ju inget krav längre, för vi bedömer ju inte uppehållsrätt, som jag förklarade i den tidigare texten. De bor här, kanske i eget boende, kanske c/o hos någon släkting eller bekant eller annan. Barnen går på dagis eller i skolan. Enligt vårt nya sätt att se kan de registreras som bosatta i Sverige enligt förordning EEG 883/2004. De kan nu genast börja få barnbidrag, eventuellt även föräldrapenning och bostadsbidrag. Det är inte så mycket pengar som betalas ut, några tusen kronor i månaden, men tänk på att det finns miljontals familjer som denna i Europa!

Exempel 2: Det andra fallet är värre. Någon startar ett assistansbolag i Sverige. Han/hon tar hit en svårt handikappad person från ett land inom EU/EES.  Tidigare hade bolagsägaren behövt ge åtminstone en fiktiv anställning till den handikappade för att han/hon skulle ha rätt att bli registrerad i Sverige, men det behövs ju inte längre! Personen ska ju bo här och kommer med största säkerhet att omfattas av socialförsäkringen. När personen är registrerad börjar bolagsägaren sälja assistans till den handikappade. Kanske tar bolagsägaren hit den handikappades familj som får ta hand om sin son/dotter/syster/bror. För assistansen betalar Försäkringskassan 185 000 kronor i månaden.

I ingetdera av dessa fall görs någon prövning av om personen vistas lagligt i Sverige eller ej. Vad ska vi då med 3a kapitlet i utlänningslagen till? Då kan vi ju lika gärna riva ut och kasta de sidorna i lagboken! Detta gör mig så arg, men det skrämmer också livet ur mig. När detta sprider sig genom Europa (som just nu är i djup kris = många fattiga människor), vad händer då? Detta kan komma att kosta Sverige astronomiska summor. Jag, som är ung, kommer till exempel aldrig att kunna gå i pension för det kommer inte finnas någon pension när jag blir gammal.

Jag har också hört ryktas (alltså inte bekräftat) att det i Bryssel diskuteras att kravet på uppehållsrätt skall tas bort helt och hållet så att rörligheten verkligen blir helt fri. Det är ju ett utmärkt sätt för krisdrabbade länder att bli av med folk som tynger deras system, de kan ju fritt komma hit eller till andra länder med omfattande socialförsäkringssystem som Norge och Danmark och tynga systemen här istället.

Som tur är måste vi fortfarande kontrollera att utomeuropeiska personer vistas lagligt i Sverige innan de omfattas av socialförsäkringen, men vem vet hur länge det förblir så?

Det är bra att detta kan sprida sig eftersom jag och några kollegor har ryckt i alla möjliga trådar, ministrar, riksdagsledamöter och sådant folk och ingenting händer för att rätta till detta. Som sagt, om hålet i lagen nu finns så måste det ju gå att täppa igen?

Tack igen för att du tar dig tid att lyssna och har modet att dra ut saker och ting i ljuset. Fler borde vara som du.

Kommentar: Jag beklagar att den FK-anställda och hans kollegor, som försökt uppmärksamma de ansvariga, svenska folkets makthavande representanter, på vad som pågår, inte fått några svar. Hoppas att de ansvariga trots allt agerar och att det kommer att kommuniceras till de FK-anställda via nya IM.

OBS! Vänligen respektera att texten är © COPYRIGHT denna blogg och inte får förvrängas, vinklas eller användas i syfte som den inte är ägnad för. Länkning till texten får givetvis göras, men kopiering av mina texter är inte tillåtet. Vid citat, var vänlig ange källa!