Det är riktigt skrämmande att läsa den starka kritiken från Högskoleverket som talar om ”stora kvalitetsbrister i lärarutbildningen”. Själv har jag sagt samma sak i åratal, men ingen har brytt sig om att lyssna och de som gått den i Sverige allenarådande Lärarhögskolan har försvarat sin utbildning med näbbar och klor. Aldrig någonsin har jag blivit så utskälld och påhoppad som när jag kritiserat den svenska lärarutbildningen (och jämfört den med den betydligt längre och mer krävande dito i t.ex. Finland)!
Nu säger Högskoleverket samma sak, äntligen, och backar dessutom upp påståendena med siffror: ”
Var fjärde examinerad student borde inte ha godkänts.
25 %!!! Och dessa personer, som alltså inte borde ha godkänts, valsar nu omkring därute i det svenska skolsystemet och är ansvariga för vad era barn lär sig! Jag fattar inte hur det kan vara så slappt och likgiltigt i detta land. Det är ett enormt svek mot alla barn som går i skolan, att man på Lärarhögskolan är så slö eller feg eller Gud vet vad, att man godkänner och släpper ut människor att agera lärare som definitivt inte borde ha godkänts. Vad är det för fel på er som gör så här?
Ur Högskoleverkets kritik (bland annat omskriven på DN Debatt 28 november 2006):
Svag forskningsanknytning, bristfällig examination och examensarbeten som inte alltid håller måttet. Det är några av slutsatserna i Högskoleverkets tre studier med lärarutbildningen som utgångspunkt.