Här är min skriftväxling med Migrationsverket; vad den handlar om framgår av den. Självklart faller ingen skugga på något sätt över kommunikatören Lova, som svarar i enlighet med vad Migrationsverkets ledning bestämt, och som är vänligt korrekt i sina svar. Inte heller torde det på minsta sätt vara hennes fel att en fråga som ställs den 9 maj inte får svar förrän sex dagar senare, varav fyra vardagar. Hur det blir när människor behöver den tidigare lättillgängliga statistiken, alltså hur långa väntetider det blir innan statistikfrågorna besvaras – det kan man bara ana.
Nästa fråga som Migrationsverket måste besvara är vilka ”lagkrav” verket hänvisar till. Om man kan tillgängliggöra statistik för fem år, varför kan man inte göra det för all den tid som verket funnits/finns ”enligt lag om tillgänglighet till digital offentlig service”? Det låter ju tämligen märkligt att det tillkommit en lag (som jag inte fått namn och nummer på eller länk till) som de facto försvårar det som Migrationsverket citerar ur den, nämligen: ”tillgänglighet till digital offentlig service”.
Det här behöver också ansvariga i regeringen titta på. Inte ska det väl vara meningen att servicen till allmänheten, forskare, journalister och andra som behöver hitta statistik aktivt försvåras av en myndighet? Snarare borde det vara tvärtom: myndigheten – i detta fall Migrationsverket – bör göra sitt yttersta för att se till att transparens råder och att var och en skattebetalare som bekostar myndighetens verksamhet, i offentlighetsprincipens namn, fortsatt kan ta del av statstik på samma sätt som gällt i decennier. Om det verkligen finns en lag som förhindrar Migrationsverket att göra det så behöver den ändras.