Initiativet som det berättas om i den här notisen i DN Kultur den 4 juli 2009 är lovvärt. Slappheten i skolorna vad gäller såväl skriftliga som muntliga kunskaper i modersmålet svenska har varit – och är – monumental. Likaså är kunskaperna i svenska språket ofta otillräckliga hos de lärare, som i sin tur ska lära ut språket till nya generationer.
När de lärare som nu är 55+ försvinner så försvinner också mycken gedigen kunskap i grammatik, rättstavning och korrekt språkhantering, bland annat vad gäller syftning men också om hur man använder skiljetecken och när man ska särskriva respektive skriva ihop ord etc, etc, etc.
Så sent som den 1 juli 2009 blev svenska officiellt språk i Sverige och nu är det också hög tid att svenskarna får lära sig sitt modersmål ordentligt, med alla dess nyanser och möjligheter att uttrycka sig. Och då ska förstås lärarna behärska språket så bra som någonsin möjligt, vilket i princip kräver att svenska är deras modersmål och att de har en gedigen utbildning och en stark språklig grund att stå på.