En migga skriver:
Vår kära ledning på Migrationsverket – som ju kom på att som enda myndighet i hela EU ge PUT på skyddsskäl till medborgare i Syrien – är redan upphovet till att vår lika käre migrationsminister möter kalla skuldror och inget annat bland sina ministerkollegor. Eller att vi nog kommer att möta en ny istid innan övriga EU-stater börjar med PUT (permanent uppehållstillstånd) på skyddsskäl. Vilket de aldrig har gjort. Och vilket inte krävs enligt EU-direktiven.
Det var också så att vår käre operative chef nyligen blev intervjuad i brittiska BBC – med anledning av att Storbritannens premiärminister gett kalla handen till diverse propåer – och försökte få intervjuaren att förstå att den som inte gör som Sverige gör, den är det något fel på.
Ett litet kuriosum är att de nissar som försöker försvara vad som händer i Sverige också försöker gömma sig bakom Tyskland. Nu ger inte Tyskland PUT på skyddsskäl, och Tyskland har redan meddelat att deras glas är fullt. Och deras glas blev fullt vid en lägre nivå än Sveriges. Man ska kanske komma ihåg att befolkningstalet i Tyskland överstiger 80 miljoner…
Nu har i alla fall vår käre GD (generaldirektör) skrivit en flammande appell i tidningen Advokaten. Lägg märke till brösttonerna och darret på stämbanden. Det var vår GD som ordnade alltihop, med PUT och trafikstockningar in i kommunerna och internationella huvudskakningar och annat. Och nu ska återigen och enligt legaldefinitionen någon annan städa upp, för annars kommer framtida generationer att vara hårda i sina domar. Vilket alltså betyder att resten av EU ska städa upp efter svenska Migrationsverkets GD. För det kan ju aldrig vara något fel på megafonen…
Här följer delar av gästkrönikören, Migrationsverkets GD Anders Danielssons text Vi befinner oss återigen vid en tidpunkt då beslutsamhet är avgörande i Advokaten nr 1/2014, hela texten kan/bör läsas här, på sidan 26.
Inom migrations- och asylområdet finns en rad milstolpar, såväl nationellt som på EU-nivå. Den nya svenska instans- och processordningen för utlänningsärenden som trädde i kraft 2006 hör otvivelaktigt till dessa. Sista byggstenen i det nya gemensamma europeiska asylsystemet som kom på plats så sent som i juni 2013 markerar likaså en viktig inledning till ett nytt skede.
——————–
I snart femtio år har Sverige visat prov på beredskapen och förmågan att finna konkreta och fungerande lösningar för att människors rättmätiga behov av skydd ska tillgodoses. Vid varje kulminerande kurva i statistiken har också röster i samhällsdebatten värderat och betygsatt Sveriges mottagande på skalan från förtjänstfullt till ansvarslöst. Andra har tyckt det har varit i underkant. Någonstans mellan ytterlighetens röster återkommer frågan i en eller annan form, och i mer eller mindre uttalade ordalag. Varför ska Sverige ta så stort ansvar? Senast i versionen: Varför ger Sverige syrier permanent uppehållstillstånd?Svaret är naturligtvis att vi är skyldiga att ge skydd åt dem som riskerar sitt liv och sin frihet. De människor som flytt från Syrien har gjort det för att överleva. Vare sig om destinationen är Sverige, Tyskland eller övriga Europa är orsaken densamma: att de har gett sig av för att de inte kan vara kvar i regionen där de befinner sig eller återvända till Syrien utan att riskera livet. I förarbetena till utlänningslagen förklaras varför permanent uppehållstillstånd ska ges. Det ger en möjlighet att etablera sig och att bidra till samhället i motsats till att endast förvaras under den tid en långdragen konflikt pågår. Dessutom möjliggör permanent uppehållstillstånd familjeåterförening vilket i sin tur motverkar människosmuggling. Familjemedlemmarna får därigenom en legal väg in i Europa.
——————–
Migrationsverkets kanske viktigaste uppgift är att vara en garant för att människor med skyddsbehov får sina rättigheter tillgodosedda. Det sker dock inte godtyckligt. Inte sällan hamnar Migrationsverket i skottlinjen mellan olika grupperingar där vissa tycker att vi är för generösa och andra för restriktiva. Därför måste vi från tid till annan påminna om att vårt arbete styrs av lagar och förordningar som bestäms av riksdag och regering och att myndigheten har att följa internationella konventioner och folkrättsliga förpliktelser. Detta leder till att tillämpning och tolkning av gängse regelverk ger ett rent praktiskt och faktiskt ansvar för våra bedömningar; bedömningar av personers skyddsbehov och asylskäl, säkerhetslägen och konflikters varaktighet.Sedan konfliktens början har över 30.000 människor från Syrien sökt sin tillflykt till Sverige. I spåren av det syriska flyktingmottagandet följer ett ansvar för hela samhället för mottagande och etablering. Detta kan aldrig underskattas, lika lite som den tvingande nödvändigheten att agera låter sig bortförhandlas. Men sällan har migrationsfrågorna varit så tydligt kopplade till ideologiska utgångspunkter och politiska värderingar som i dag. Detta samtidigt som behovet för ökad solidaritet inom EU på asylområdet kanske aldrig varit så brännande som nu. För varje dag i våldets tecken synes lösningen på Syrienkonflikten flyttas allt längre bort.
Den verkliga betydelsen av Sveriges ställningstagande, dess inverkan på övriga medlemsstater och dess innebörd för syriska flyktingar låter sig visas först den dagen vi inte längre befinner oss i utmaningens direkta motljus.
——————–
Vad som däremot låter sig konstateras är att framtida generationer kommer att se tillbaka på vår tid och fälla sin dom över alla dem som hade medlen att lindra mänskligt lidande.
Kommentar: Läs hela texten och tänk och begrunda själva! Särskilt kring varför ett enda EU-land skiljer ut sig bland 28 EU-länder. Och om det är 27 länder som agerar felaktigt och ett land som har rätt, eller om det möjligen kan vara tvärtom.