Läs först några av den bråkdel av alla artiklar som har skrivits om Hassan Asad. De ger en del av bakgrunden till texten nedan:
Utvisning stoppas
– 26.09 2008
Åtala eller lämna ifred – 6.11 2008
Hassan Asad kommer inte att utvisas
– 28.11 2008

Så här skriver Mellanösternexperten, juristen och f.d. beslutsfattaren på Migrationsverket Birgitta Elfström:

Är Hassan Asad en säkerhetsrisk?

hassan-asad-1Hassan har bott i Sverige i 12 år. Hans fru och tre barn är svenska medborgare. Hassan har av den svenska säkerhetspolisen stämplats som en säkerhetsrisk och fick därför beslut om utvisning till hemlandet Jordanien. För drygt ett år sedan beviljade regeringen honom ett års uppehållstillstånd då de bedömde att Hassan i Jordanien skulle riskera att utsättas för tortyr. Men utvisningsbeslutet skulle kvarstå.

Nu har Hassan sökt uppehållstillstånd igen och framhållit dels att han inte är en säkerhetsrisk, dels att han kommer att utsättas för tortyr om han tvingas att återvända till Jordanien. Och nu ligger ärendet på regeringens bord för avgörande.

Migrationsöverdomstolen har i ärendet uttalat att Hassan riskerar tortyr om han tvingas återvända. Detta ställningstagande kan regeringen inte ändra på. Det blir intressant att läsa det kommande regeringsbeslutet.

Jag anser att det enda rättssäkra beslut som regeringen kan fatta är att ta bort stämpeln ”säkerhetsrisk” och bevilja Hassan ett permanent uppehållstillstånd. Hassan har aldrig ställts inför en domstol för att få prövat vad som ligger till grund för bedömningen att han är en säkerhetsrisk. Att inte få sin sak prövad i domstol är ett brott mot Europakonventionen.

Asylprocedurdirektivet som bl.a. innehåller ”rätten till ett effektivt rättsmedel” skulle ha varit implementerat i svensk lag den 1 december 2007, men regeringen har ännu inte gjort det. Sverige kan inte tolka direktivet på annat sätt än att också säkerhetsärenden skall processas inför domstol. Hur kan Migrationsöverdomstolen acceptera ärendegången för Hassan? ”Försening med implementeringen av ett direktiv kan leda till skadestånd”. Så sa regeringen när det gällde implementeringen av direktivet som handlar om fildelning. Jag hoppas att Hassan inte skall behöva kontakta JK, Göran Lambertz.

Birgitta Elfström lägger till detta svar som hon fått från justitiedepartementet, enheten för migrationsrätt, den 3 december (ett år efter att asylprocedurdirektivet skulle ha varit implementerat):

Som jag tidigare har skrivit så pågår arbetet med att genomföra asylprocedurdirektivet inom Regeringskansliet fortfarande. Reglerna om handläggning av säkerhetsärenden har således inte ändrats. En promemoria med förslag till en ny ordning är ute på remiss.

Birgitta Elfström ställer sig undrande till varför det tar så lång tid med att implementera direktivet. Ett direktiv är ett direktiv och det skall Sverige följa. Det är inte svårt att förstå från direktivet att alla skall ha tillgång till ett effektivt rättsmedel vilkt innebär en domstolsprövning. Då går det inte att dröja med implementeringen. Det kan orsaka stora rätttsförluster för den enskilde.

© Vid citat, ange källan.