Som sagt: Migrationsverket har 16 661 öppna (oavgjorda) asylärenden! Samtidigt går följande meddelande ut:
Affisch har skickats till alla enheter från sökandeombudsmannenSedan i våras finns det en sökandeombudsman på Migrationsverket och för att göra funktionen mera känd bland sökande och deras representanter har en affisch och ett ”synpunktskort” tryckts upp.
Affischen och ”synpunktskortet”, som finns på svenska och engelska, har i dagarna distribuerats till alla Migrationsverkets enheter. Tanken är att affischen ska anslås väl synlig för sökande, t.ex. i våra receptioner.
Affischen har även distribuerats externt till bl.a. frivilligorganisationer, kommuner och medborgarkontor.
Vilka asylsökande (eller ännu mindre deras ombud?) tror MIG ska läsa affischer (på svenska och engelska) och använda sig av några ”synpunktskort” (på svenska och engelska…)? Och varför vaknar MIG upp nästan ett år efter att de inrättade den här sökandeombudsmannapositionen, i december 2005? Läs tidigare bloggningar om sökandeombudsmannen:
Migrationsverkets beslut att inrätta sökandeombudsman är orealistiskt (23 december 2005)
Dagens undring: Var fanns MIG:s sökandeombudsman? (24 februari 2006)
Vad gör egentligen Migrationsverkets sökandeombudsman? (8 mars 2006)
Migrationsverkets sökandeombudsman svarar inte på samtal och mejl (9 mars 2006)
”Nu ska du ut och flyga!” (13 mars 2006)
Sökandeombudsmannen har hört av sig (15 mars 2006)
Mejl om Migrationsverkets sökandeombudsman (8 juni 2006)
Vad GÖR Migrationsverkets sökandeombudsman? (8 juni 2006)
Att beslå en migga med fel kräver fyra vittnen (20 juni 2006)
Det tar aldrig slut! (22 juni 2006)