Skärmavbild 2016-01-27 kl. 22.26.56Klicka på textrutan för att komma till artikeln på SVT:s sajt.

 

Kanske har inrikesminister Anders Ygeman läst vad Finlands president Sauli Niinistö (och ministrar i den finländska regeringen) har sagt:

Finland. President Sauli Niinistö: ”Den här situationen börjar påminna om en folkvandring.”

Inrikesminister Anders Ygeman JustitiedepartementetStatsrådHur det än ligger till med den saken så talar han i alla fall klarspråk nu, minister Ygeman. Klarspråk på asyl-och migrationsområdet är annars inget folket är särskilt bortskämt med:

Jag tror vi får se mer av chartrade flygplan, framför allt i EU-regi.

Det kan ju också bli betydligt fler än 80.000 personer, vilket är 50 procent av dem som kom hit 2015 (det kom ju också över 80.000 asylsökande år 2014…), som visar sig inte ha asyl- eller skyddsskäl. En kvalificerad gissning är att det snarare rör sig om 75 – 80 procent som ”folkvandrat” hit och som alltså har haft andra skäl att ta sig till Sverige än flyktingdito.

I artikeln anges att det, enligt Dagens Industri kommer att användas chartrade plan:

Regeringen har gett i uppdrag till Migrationsverket och polisen att förbereda avvisningarna.

Dagens Industri logoOch i Dagens Industri kan man läsa:

Den avvisningsvåg som nu väntar saknar motstycke i Sverige. Skulle alla genomföras på ett år handlar det om över 200 personer om dagen. Regeringen har gett både polisen och Migrationsverket i uppdrag att vidta förberedelser och förbättra återvändandet.

Frontex logoHur många flygningar behöver göras för att transportera hem alla dem som ska återbördas till sina hemländer, om man räknar med att det rör sig om ca 80.000 personer? Vilken typ av plan har Frontex tillgång till? En Airbus 380 till exempel tar max ca 580 passagerare. Antalet personer som eskorterar torde behöva vara lika många som antalet passagerare på utvisningsresor, eller åtminstone utgöra ca 40 procent. Om man räknar så, då blir det max 350 utvisade per resa. 80.000 personer delat med 350 per plan = drygt 229 flygningar. Kanske finns kanske inte just Airbus 380-plantypen att tillgå och kanske ska alla inte flygas till samma land och… Ja, men många flygplan blir det, lång tid kommer det att ta och dyrt kommer det att bli. Men det blir dyrare om människor tillåts stanna kvar utan stöd i utlänningslagen.

Här kan man läsa – på engelska – vad Frontex säger om återvändanderesor.

Och, som sagt: Ygeman tells it like it is och det är vi inte vana vid att ministrar och andra inom politiken alltid gör. Kan han få Sveriges poliskår, under rikspolischefen Dan Eliasson, att göra detsamma så är en hel del vunnet i landet som har åsikts-, yttrande- och tryckfrihet inskrivna i grundlagen samt tillämpar/ska tillämpa något som heter offentlighetsprincipen.

Information: På Wikipedia finns uppgifter om begreppen ”avvisning” och ”utvisning”.
© Merit Wager