I Finland är man van vid att tänka efter före. Att stämma i bäcken. Att vara förberedd på det värsta och att också införa lagförändringar för säkerhet(en)s skull. För landets säkerhets skull och för  befolkningens säkerhets skull.

Jag ska i några texter berätta lite om en del nyheter på lagstiftningsområdet i Finland som det kanske kan vara intressant att ta del av också i Sverige.

I Sverige vänder man man ofta blickarna mot Danmark, ibland också mot Norge. Hur dessa två nordiska grannländer hanterar svåra frågor som har att göra med just landets säkerhet, trygghet och fortsatta existens som välfärdsland. Ytterst sällan, om ens någonsin, hämtar man motsvarande information från Finland. Anledningen till det är oklar.

I den här lilla serien texter om vad som skett i Finland på lagstiftningsområden som har att göra med brottslighet, asyl- och annan invandring, finskt medborgarskap och att inte låta den typ av samhällsomstörtande våldsbrottslighet som pågår i bland annat grannlandet Sverige få fäste i Finland. Den första texten tar upp en alldeles ny lag som gissningsvis kan vara föranledd av att man ser hur det ser ut just i Sverige och där man vill se till att ha en skärpt lagstiftning på plats i Finland om det skulle behövas. För säkerhets skull.

Den 30 januari 2025 informerade Justitieministeriet att straffen skärps för gatugängsbrott och att lagen träder i kraft under våren 2025:

Straffen skärps för brott som begås av gatugäng
Regeringen föreslår ändringar i strafflagen som skärper straffen för brott som har koppling till gatugängens verksamhet. Att ett brott begås som ett led i en kriminell grupperings verksamhet samt förnedrande våld ska utgöra straffskärpningsgrunder. Dessutom ska det vara straffbart som ett separat brott att använda en person som är under 15 år som redskap för att begå ett brott. Genom propositionen strävar man efter att förhindra nya brott.

De föreslagna lagändringarna ingår i regeringsprogrammet och i åtgärdsprogrammet för förebyggande och bekämpning av ungdoms- och gängbrottslighet. Genom lagändringarna ingriper man med strafflagens hjälp effektivare i de allvarliga samhällsfenomen som blivit vanligare i och med gatugängen, i användande av en person under straffansvarsåldern för att begå brott samt i förnedring. I enlighet med åtgärdsprogrammet åtgärdas problemen målmedvetet och med sektorsövergripande metoder. Till dessa åtgärder hör skärpta straff.

Strängare straff för brott som begåtts av en kriminell gruppering
Enligt regeringens proposition ska det att ett brott begås som ett led i en kriminell grupperings verksamhet läggas till som straffskärpningsgrund. En definition av kriminell gruppering tas också in i lagen. Med kriminell gruppering avses en sammanslutning, inrättad för en viss tid, bestående av minst tre personer, till vars verksamhet väsentligen hör att begå sådana brott som är ägnade att äventyra ordningen och säkerheten på allmänna platser. Skärpningsgrunden gäller sådana gatugäng som inte är organiserade kriminella sammanslutningar.

Förnedrande gärningssätt blir ny skärpningsgrund
Brott mot liv, hälsa eller frihet som är förenade med ett synnerligen förnedrande gärningssätt ska också utgöra en straffskärpningsgrund. Skärpningsgrunden gäller bland annat verbala och fysiska gärningar som begåtts i samband med våld och som är särskilt förnedrande. Sådana gärningar kan vara till exempel kraftigt verbalt hånande av offret och fotografering av offret eller att tvinga offret att klä av sig. Förringande som är mindre allvarligt kan även i fortsättningen vara straffbart som ärekränkning.

Användande av en person som är under 15 år som redskap för att begå ett brott blir självständigt brott
Dessutom föreslås en separat bestämmelse om användande av barn under straffansvarsåldern för att begå brott. Bestämmelsen gäller gärningar där ett barn som fyllt femton år använts som redskap. Detta är redan nu straffbart som indirekt gärning, men den nya bestämmelsen förtydligar lagen och leder till strängare straff.

De utgiftsökningar som de föreslagna lagändringarna kräver i fråga om polisen, åklagaren och domstolarna och i synnerhet Brottspåföljdsmyndigheten beaktas i planerna för de offentliga finanserna.

Kommentar: I följande texter tas kommande och redan genomförda lagar på asyl- och invandringsområdet upp, liksom förändrade regler för att beviljas finskt medborgarskap.