Migrationsverket utvecklar sin statistik för att effektivisera sin verksamhet
Det meddelar Migrationsverket i Finland, som avser att effektivisera asylprocessen och mottagandeverksamheten med hjälp av statistik inom ramen för projektet Migstat. Syftet med det här projektet är att utveckla Migrationsverkets statistik, för att exempelvis upptäcka fördröjningar i arbetsköer snabbare än tidigare med hjälp av statistiska uppgifter.
Migrationsverket beskriver avsikten med projektet så här:
Avsikten är att utnyttja statistiska uppgifter i större utsträckning än tidigare vid planeringen av dagliga arbetsuppgifter och allokeringen av resurser, även i situationer då antalet asylsökande plötsligt ökar. Målsättningen är även att påbörja en kontinuerlig utveckling av statistiken med användaren som utgångspunkt.
Med hjälp av statistiska uppgifter är det redan i dag möjligt att fördela asylsamtals- och beslutsköer exempelvis mellan resultatområden på olika orter. Om arbetsköerna enligt statistiken är långa inom ett visst resultatområde kan samtalen och beslutsfattandet föras över till ett annat resultatområde där köerna är kortare.
På Migrationsverket i Finland har man studerat och dragit lärdomar av hur man hanterar frågorna i andra länder och man har då kommit fram till att den bästa praxisen finns i Danmark som har en mer visuell statistik:
Personal från Migrationsverket besökte i mars de danska invandringsmyndigheterna för att bekanta sig med deras statistikföring och det sätt som statistiken utnyttjas i Danmark, såväl i planeringen av dagliga arbetsuppgifter som vid den helhetsmässiga granskningen av asylprocessen. Avsikten är att tillämpa bästa praxis från denna resa, framför allt inom användningen av visuella statistikuppgifter för styrningen av den dagliga verksamheten i Finland.
I praktiken innebär detta att numeriska tabeller ersätts av och kompletteras med grafik och nya statistikverktyg, som användaren kan anpassa enligt sina egna arbetsuppgifter. Dessa är framför allt dashboards och aktivrapporter. Inom projektet utbildas även Migrationsverkets personal i att använda nya visuella verktyg för att planera, styra och utvärdera myndighetsverksamheten.
Allt som kan effektivisera – och därmed också bidra till minskade kostnader – asylhanteringen, måste förstås dras nytta av. Överhuvudtaget verkar Finland ha en lättfotad organisation som snabbt kan ställa om beroende på de krav som förändrade situationer ställer.
Alla mina texter om och från Finland på det här området (från början av när den stora flyktingströmmen vällde in i EU i slutet av sommaren 2015) finns samlade här. Andra texter om/från Finland kan också förekomma, men i huvudsak är det texter just från asylområdet.