Klicka på textrutan för att läsa hela artikeln (på finska) på Ilta-Sanomats sajt.
Terho vill att det ska anges en maximimängd elever med främmande modersmål i skolorna
Partiordföranden och riksdagsledamoten för Blå framtid, Finlands Europa-, kultur- och idrottsminister Sampo Terho, vill begränsa mängden elever med främmande språk som modersmål i skolorna genom att sätta en maximigräns
Enligt Sampo Terho skulle en maximigräns för antalet elever med andra modersmål medverka till att dessa elever lär sig finska snabbare och att de blir en del av det finländska samhället.
– Om invandrarnas barn främst tillbringar tid i sina egna grupper är faran stor att isoleringen från och uteslutningen ur samhället ökar. I en del skolor i Helsingfors är andelen barn med invandrarbakgrund redan över hälften. Det är en ohållbar väg, skriver Terho på sin blogg (på finska).
Enligt honom skulle en maximigräns gällande barn med främmande modersmål också förbättra arbetsron i skolorna.
Kommentar/tillägg: Eftersom jag har följt och skrivit om dessa frågor i såväl Sverige som Finland under mer än ett decennium, minns jag att liknande önskemål och krav också ställts av finska lärare och hittar då, bland nästan 9400 inlägg på denna sajt, följande sju år gamla text:
• Finland: Lärarna vill ha högst en tredjedel invandrarelever i skolorna – 23 februari 2011. Ur texten:
Våldet ökar, det blir ökade spänningar mellan invandrare och majoritetsbefolkningen och lärarna går över till andra skolor när andelen invandrarelever i en skola ökar. Nästan varannan lärare vill ha en invandrarkvot som begränsar andelen invandrarelever i en skola till högst 20-30 procent. Det framgår av en enkät gjord av tidningen Opettaja (Läraren).