En migga igen. En migga skriver igen och berättar om sin och mångas verklighet. Politiker och medier låtsas som allt det miggorna berättar inte finns. Men miggorna skriver ändå. Som här:
Din lean-text var rolig!
Det finns många hos oss på Migrationsverket som inte förstår den svengelska som används för att beskriva den paradisiska verklighet som vi nu befinner oss i efter att vi sett lean- ljuset. Många ord, inget innehåll. Vi jobbar vidare på samma sätt som vi alltid gjort, men med den skillnaden att vi nu måste jobba mer än vad rimligen kan krävas av oss – vi har en enorm arbetsbörda på vardagar, övertid på helger, stor hysteri när något ärende blivit mer än 90 dagar gammalt och det finns massor av dem – för att bevisa att lean har gjort skillnad. Detta orsakar sjukskrivningar, irritation och bråk på arbetsplatsen och många flyr till mer normala arbetsplatser vilket gör att vi ständigt har nya arbetskamrater att bekanta oss med. Bekantskaperna blir inte så långvariga tyvärr, eftersom också de nya slutar så fort de fått något annat jobb.
En leansituation tagen ur vår verklighet.
Cirka 20-30 procent av de asylsökande uteblev från sina asylutredningar under en period. Någonstans satt anställda (som hade kunnat arbeta med verkliga ärenden) och frågade sig fem gånger varför. Varför uteblir de sökande? De kom fram till, att det måste bero på att de sökande glömt att de har en asylutredning att gå till.Därför beslutades det att vi, varje handläggare, måste skicka SMS till våra sökande dagen innan de ska komma på sin asylutredning. Vår GD tyckte att detta var en utmärkt idé, fin service för ”kunden” och helt i överensstämmelse med Visionen. Men hur skulle vi skicka SMS? Så klart via internet. Till vilket nummer? Så klart till det numret sökanden angett. På vilket språk? På svenska så klart. Så gör ju också Folktandvården.
1. Den som ansöker om asyl får samma dag som ansökan lämnas också en kallelse till asylutredning som sker inom 2- 5 veckor efter ansökan. De får också tåg-, buss- eller tunnelbanebiljetter till det ställe där utredningen ska hållas. Om de säger att det är svårt att hitta dit så får de också en karta. Hur skulle den som ansökt om asyl ha så mycket annat att göra redan då, att han eller hon glömt sin utredning, sin mycket viktiga asylutredning? De som uteblir från sina utredningar gör det inte därför att de ”glömt” att de är här för att ansöka om asyl…
2. Jag vet inte hur Folktandvården skickar sina SMS men jag tror inte att min tandläkare sitter på övertid på jobbet efter att ha träffat alla sina patienter under dagen, och kollar vilka som ska komma dagen därpå och sedan går till Internet för att skicka SMS till dem! Jag tror att de har en automatisk funktion, byggd på deras datasystem på något sätt. Om vi ska hålla på och skicka SMS så måste vi också ha ett sådant system, eller program.
2. Jag skulle gissa att alla asylsökande har mobil, ibland ringer deras mobiltelefoner mitt under utredningen, men de lämnar inte sina mobilnummer till Migrationsverket. De lämnar en adress där de egentligen inte bor, och ett telefonnummer som någon annan som inte ens känner dem har. Varför skulle vi skicka SMS till ett sådant nummer och samtidigt röja sekretessbelagd information? Till och med Folktandvården frågar först om de får skicka SMS till mitt mobilnummer.
3. De asylsökande som ändå har lämnat sina mobilnummer till oss kan ingen svenska. Om vi skickar SMS till dem på svenska så blir de säkert förvirrade. Det nya datorprogram som krävs måste också känna av den sökandes språk för att kunna skicka SMS.
Kommentar: Totalt meningslöst att säga något alls. Utom: grattis Sveriges regering och därmed svenska folk till att ha en så kreativ – och lean! – myndighet som Migrationsverket!