Några miggor har, oberoende av varandra, skrivit om följande. Så här skriver en av dem, en migga i Mellansverige:
Jag skulle vilja veta om vi kommer att bevilja tillstånd till personer som är föremål för misstanke om mycket grova sexualbrott och som uppfyller de formella kraven enligt gymnasielagen – men där de inte blivit dömda ännu till exempel på grund av att det tar tid hos åklagarmyndigheten, polisen och de allmänna domstolarna, som har sina balanser.
Häktade mål är ju prioriterade och eftersom personerna skrivits upp till att vara över 18 år men ingen exakt ålder – klarlagd ålder 21 år eller äldre – finns att tillgå, så skulle jag inte hålla det för osannolikt att en del undgår häktning för brott som för en person som har ett klarlagt födelseår leder till häktning. Skall sådana personer få vistas i skolmiljöer?
Detta betyder sannolikt att för en person som skrivits upp i ålder till 18 år (vi bestämmer ju ingen kronologisk ålder, utan endast underårigheten) krävs mer för häktning än för någon vars kronologiska ålder är över 21 år. Så då inställer sig frågan om Migrationsverket skall vänta med att fatta beslut för dem som har en uppskriven ålder till under 21 år, som är misstänkta för brott men inte häktade, tills det står klart att åklagaren lägger ner förundersökningen?
Eller hur är det tänkt? Skall Migrationsverket bevilja uppehållstillstånd för 13 månader för gymnasiestudier och så får man titta på hur det gått vid förlängningsansökan med brottsmisstankarna? Skall personen under denna tid få vistas i skolmiljöer, misstänkta men inte dömda för grova brott? Det börjar ju bli av vikt att det klarläggs eftersom vi på Migrationsverket nu skall börja fatta beslut om att bevilja.
En fråga som måste ställas till polis och åklagare är:
”Hur lång är handläggningstiden för icke-häktade misstänkta för sexualbrott, där den misstänkte är under 21 år?”
Hur ska man då se på det faktum att många ”ensamkommande” inte är över 21 år i förhållande till sin uppskrivna eller uppgivna ålder hos svenska myndigheter. Alltså det faktum att de på grund av att de på papperet är under 21 år och inte blir häktade i lika stor utsträckning som om den rätta åldern var känd, och att domstolar prioriterar häktade mål eftersom de åtalade då är frihetsberövade och det finns lagligt föreskrivna tidsfrister för när åtal måste vara väckt.
Jag vill minnas att jag läste att gängbrotten i förorterna lett till att sexualbrott läggs på hög. Så kanske Migrationsverkets biträdande rättschef Carl Bexelius kan svara på vilka riktlinjer operativ personal skall få när det gäller sökande som i alla avseenden uppfyller de formella kraven men är föremål för brottsmisstanke? Och där rättvisans kvarnar mal långsamt på grund av ej prioriterat av rättsväsendet och Migrationsverket därför får vänta länge på besked om fällande dom. Ska dessa ansökningar läggas på hög hos oss på verket för att invänta rättvisans gång? Eller är det meningen att vi skall bevilja 13 månader och låta sådana brottsmisstänkta män som vi inte vet hur gamla de är, vistas i våra skolor? Ska skolorna i så fall få besked om att de är brottsmisstänkta för sexual- eller andra grova brott så att föräldrarna till de ungdomar som går i skolan kan informeras?
Miggan återkommer och lägger till följande för ytterligare förtydligande:
Det är ju just det faktum att åldern bara skrivits upp så att de inte är underåriga enligt beslut – eller ”fyllt” 18 år – i förhållande till uppgivet födelsedatum, som får följden att de som kom 2015 fortfarande, trots uppnådd myndighetsålder, omfattas av de generösare straffrabatter som gäller för dem under 21 år, liksom av restriktivare förutsättningar för häktning.
Kommentar: En del gymnasieskolor delar också lokaler med grundskolan. Det är minst sagt problematiskt om personer med brottsmisstankar och oklar ålder vistas i skolmiljöer där barn finns. Man kan bara hoppas att Migrationsverket inte fattar beslut i ärenden som rör brottsmisstänkta utan inväntar dom. Fällande dom leder givetvis till avslag på ansökan enligt gymnasielagen.