Blogginlägg nr 7000 sedan den 5 maj 2005
I Sverige diskuteras ganska livligt det faktum att regeringen gett Polisen i uppdrag att effektivisera och skynda på utvisningarna av personer som inte har rätt att vistas i landet. Jag upprepar: ”…som inte har rätt att vistas i landet”.
Utlänningslagen, stiftad av Sveriges riksdag och regering, är tydlig. 8 kap. Avvisning och utvisning, Bestämmelser som gäller både avvisning och utvisning, 18 a § stadgar:
Ett beslut om avvisning eller utvisning ska innehålla en tidsfrist inom vilken utlänningen frivilligt ska lämna landet (tidsfrist för frivillig avresa). Tidsfristen ska bestämmas till två veckor om utlänningen avvisas och till fyra veckor om utlänningen utvisas.
Det ingår i Polisens uppgifter att se till att personer som illegalt befinner sig här, lämnar landet enligt bland annat ovanstående lagparagraf. Notera att utlänningslagen gäller precis på samma sätt som alla andra lagar i Sverige. Det är inte en låtsaslag som vem som helst kan välja att bryta mot, att följa eller inte följa.
Det kan vara intressant att veta hur man ser på illegal vistelse i grannlandet Finland. Jämförelser med andra länder kan också göras, men här är det bara ett nära grannland med vilket jämförelser görs.
Den 17 oktober 2012 meddelade Inrikesministeriet (det finns ingen migrationsminister i Finland, det är inrikesministern, Päivi Räsänen, KD, som ansvar för asyl- och migrationsfrågor) att man antagit ett åtgärdsprogram mot olaglig inresa i Finland. Programmet innehåller 21 olika åtgärder. Här är en del av vad som ska gälla:
När det gäller utlänningsövervakning uppdateras befogenheterna för polisen och Gränsbevakningsväsendet så att dessa har rätt att utföra övervakning av utlänningar i lokaler som omfattas av offentlig frid, såsom affärslokaler. Lagen om utlänningsregistret revideras så att den bättre motsvarar myndighetssamarbetets behov.
När det gäller myndighetssamarbetet strävar man efter att förbättra såväl beskickningspersonalens kunnande som samarbetet mellan myndigheterna och transportörerna. Informationsutbytet förbättras mellan socialmyndigheterna, FPA (Folkpensionsanstalten), polisen och andra myndigheter som sköter utlänningsfrågor. Gränsbevakningsväsendet stärker ytterligare sitt deltagande i gränssäkerhetssamarbetet med EU:s gränsförvaltningsbyrå Frontex.
Olaglig inresa har ökat i EU. Med olaglig inresa och vistelse i landet avses att utlänningar reser in och vistas i landet utan tillstånd. Dessa personer saknar resedokument, visering och uppehållstillstånd och får därför inte resa in eller vistas i Finland. En laglig inresa blir olaglig vistelse i landet till exempel då personen stannar kvar i landet längre än tillåtet. I offentligheten använder man ofta termen papperslösa, då man syftar på personer som vistas olagligt i landet.
Frontex statistikförde nästan 141.000 olagliga gränsöverskridningar inom EU 2011, vilket motsvarar en ökning på 35 procent jämfört med föregående år. EU:s yttre gräns passerades olagligt främst vid de yttre gränserna i Grekland, Italien och Malta. I Finland påträffades 2011 ca 3.300 personer som vistades olagligt i landet.
I mars 2012 genomfördes en utlännings-, säkerhetsanordnings- och hastighetskontrollövervakningsvecka i hela landet och emellanåt gör polisen kontroller på restauranger, hos städfirmor och på byggarbetsplatser.
Människor som påträffas och inte har rätt att vistas i Finland utvisas. Att det ingår i Polisens uppgifter att se till att landets lagar respekteras och efterlevs är en självklarhet.