För den som vill ta del av konkreta uppgifter, fakta och prognoser:
Klicka på bilden av Migrationsverkets Verksamhets- och kostnadsprognos.
Ett antal blandade, korta utdrag ur den 86-sidiga skriften
Under det första halvåret 2013 har i snitt 730 personer sökt asyl i veckan, under det andra halvåret väntas enligt prognosen i genomsnitt 1.000 asylsökande i veckan med flest sökande under perioden september-november. Genomsnittet för juli månad har hittills varit lite mer än 900 asylsökande i vecka.
Under det första halvåret har Migrationsverket avgjort 23.500 asylärenden, vilket är 6.500 fler än under första halvåret föregående år.
Flygrutten från Turkiet in i EU och Sverige används med hjälp av lånade och förfalskade passhandlingar. Antalet upptäckta fall av förfalskad persondokumentation med avresa från flygplatsen i Istanbul har fördubblats.
Sverige och Tyskland tar emot ca 65 procent av alla syriska asylsökande.
Sverige är för närvarande det i särklass största mottagarlandet av asylsökande ensamkommande barn (Migrationsverket envisas med att kalla unga män och pojkar i 16- 17-årsåldern för ”barn” i stället för ”minderåriga och påstått minderåriga”. Min anm.) i Europa. I och med att dessa barnnu inte längre riskerar att bli överförda enligt Dublinförordningen på samma sätt som tidigare uppstår nya möjligheter för gruppen att lämna det första asyllandet och söka asyl på nytt där mottagningsvillkoren är bättre.
De barn som beviljas uppehållstillstånd uppskattas vara i genomsnitt 16 år och de uppskattas lämna boendet vid i genomsnitt 19 års ålder. Det innebär att en kommuns plats för barn och ungdomar med uppehållstillstånd normalt tas i anspråk under cirka tre år. Över en treårscykel behövs då uppskattningsvis cirka 5.850 (1.950 x 3 år) platser för ensamkommande barn med ett beviljat uppehållstillstånd.
Till i juni hade 1.399 ensamkommande barn sökt asyl i Sverige.
Under perioden mellan januari och maj 2013 ökade antalet asylsökande eritreaner med 71 procent i jämförelse med samma period 2012.
Verket vill särskilt framhålla att de nya lägre prognoserna på 45.000 för innevarande och 48.000 för nästa år fortfarande är höga prognoser i jämförelse med utfallet för år 2011, det vill säga innan konflikten i Syrien bröt ut. Antalet asylsökanden i Sverige var då 29.000.
Sverige har relativt goda möjligheter för anhöriginvandring och familjeåterförening vilket kommer att påverka anhörigmigrationen till Sverige. En betydande del av anhörigmigrationen kommer att vara familjeåterföringar till personer som beviljats skydd i Sverige.
Sedan årsskiftet har antalet öppna anknytningsärenden ökat. I slutet av december var det 23.000 personer som väntade på beslut från Migrationsverket varav cirka 16.000 hade gjort förstagångsansökningar och 7.000 ansökningar om förlängning av ett tidsbegränsat tillstånd. Vid utgången av juni fanns det cirka 27.000 öppna anknytningsärenden varav 20.600 var förstagångsansökningar. Prognosen över nya anknytningsansökningar höjs för 2013.
I mitten av juli fanns totalt drygt 7.500 inskrivna med uppehållstillstånd varav cirka 6.100 i anläggningsboendet. Det kan jämföras med motsvarande situation i januari 2013 då det fanns 6.000 inskrivna varav 4.500 i anläggningsboende.
Prognosen för kommunmottagande för 2013 bedöms vara 35.700 och 40.000 år 2014. Ökningen år 2014 beror i huvudsak på ökat antal familjeåterföreningar avseende Syrien.
Antalet inkomna anknytningsärenden (förstagångsansökningar) beräknas bli cirka 50.000 år 2013.
I mitten av juli fanns cirka 39.200 personer inskrivna i Migrationsverkets mottagningssystem. Av dessa fanns det cirka 11.400 personer med lagakraftvunnet avslagsbeslut fördelat på 4.100 öppna återvändadeärenden hos Migrationsverket och 7.200 överlämnade till polis för verkställighet. De nationaliteter som har flest personer med lagakraftvunna beslut registrerade var irakier (cirka 1.200) följt av iranier, afghaner, personer med okänt medborgarskap samt statslösa (företrädesvis palestinier).
Hittills i år har Migrationsverket medverkat till att cirka 5.800 personer återvänt självmant varav cirka 1.900 rest till första asylland enligt Dublinförordningen. Merparten av dessa var inskrivna i mottagningssystemet. Migrationsverket har också under samma period medverkat till att cirka 400 personer utanför asylprocessen återvänt självmant.
Kategorisering av ärenden utifrån identitet och resehandlingar har införts sedan årsskiftet. Kunskap och kännedom om identitet och resehandlingar är viktigt för planeringen av återvändandearbetet men också i bosättningsarbetet. Syftet är att synligöra vikten av ett aktivt identitetsarbete under hela asylprocessen och att identitetshandlingar ska finnas tillgängliga vid ett avlägsnandebeslut.
Antalet av polisen genomförda verkställigheter under nämnda period var 2.180 att jämföra med 2.357 samma period föregående år. Vid utgången av maj fanns 21.427 öppna verkställighetsärenden registrerade varav 11.182 var efterlysta.
Antalet överlämnade ärenden från Migrationsverket till polismyndigheterna ökar stadigt jämfört med tidigare år. Polisen ser en utveckling i verkställighetsarbetet samt i samarbetet internt och med externa myndigheter liksom med Frontex. Trots detta överstiger antalet överlämnade verkställighetsärenden antalet verkställda ärenden med ökade balanser vid polismyndigheterna som följd.
När det gäller ekonomin, kostnaderna, får var och en läsa och försöka förstå själv. Att asyl-och anhöriginvandringen i Sverige är en enormt kostsam industri är inte på något sätt kontroversiellt att påpeka. Hur kostsam den är – beroende på vad man räknar in i det hela – torde vara omöjligt ens för den mest briljanta siffermänniska att klura ut. Men, som sagt: den som vill kan försöka få en uppfattning genom att studera Migrationsverkets siffror i deras Verksamhets- och kostnadsprognos – även om de uppgifterna givetvis långt ifrån täcker vad som ska inrymmas i de faktiska kostnaderna för den stora asyl- och anhöriginvandringen i Sverige.
Till sist:
”Massflykten fortsätter med hög intensitet”, skriver Migrationsverket i sin verksamhets- och kostnadsprognos. ”Massflykt” är tydligen ett acceptabelt och godkänt begrepp, medan resultatet av massflykt, d.v.s. massinvandring, inte är acceptabelt och godkänt! Märkligt nog, trots att massinvandring ju de facto blir följden av just massflykt. Och särskilt som lilla Sverige enligt all tillgänglig statistik och alla tillgängliga fakta är det tredje största mottagarlandet av asylsökande i hela EU.