Jag lovade att publicera information om och kring det jag skrev i inlägget Regeringen har beslutat att på 19 dagar driva igenom en ändring av massflyktsdirektivet som, såvitt jag kan läsa mig till det, inte har stöd i detsamma. den 9 april.
Jag publicerar här kommentarer till texten från Twitter. Kommer det fler kommentarer så lägger jag till dem.
Reflektioner: Jag undrar fortfarande vilka de ukrainare är, som ska omfattas av inkluderandet i massflyktsdirektivet. Så här skrev jag i min text den 9 april:
Vad menas med “bosatta i Ukraina” om dem befinner sig här sedan den 30 oktober? Vad har de för status i Sverige? Är de här som turister (knappast, visering gäller 90 dagar)? Har de uppehållstillstånd för arbete (men då är de ju inte ”bosatta i Ukraina”)? Är de anhöriginvandrade (då väntar de på beslut från Migrationsverket i det ärendet)? Befinner de sig här illegalt (då kan de söka asyl)? Oavsett vad så har de ju full rätt att både ansöka om och även beviljas skydd mot Ukraina, på precis samma sätt och enligt samma utlänningslag som andra som söker skydd mot sitt land. Enligt gällande lag, alltså utlänningslagen.
Jag konstaterar även att det i massflyktsdirektivet, som samtliga EU-länder åtagit sig att följa, står:
I detta sammanhang bör medlemsstaterna uppmuntras att överväga att utvidga det tillfälliga skyddet till personer som flydde från Ukraina kort före den 24 februari 2022 då spänningarna ökade eller som befann sig på unionens territorium (t.ex. på semester eller av arbetsskäl) strax före detta datum och som till följd av den väpnade konflikten inte kan återvända till Ukraina.
Min fetstilning.
Att ett land hittar på egna regler må vara tillåtet/inte förbjudet, men de sex månader som man i Sverige lagt till ligger ovedersägligt långt utanför vad som stadgas i massflyktsdirektivet.
Till slut: Jag tackar dem som tagit sig tid att sätta sig in i den här ovanliga, aldrig tidigare prövade frågan och för att de publicerat sina synpunkter och rättelser på Twitter så att mina läsare kan ta del av dem.